آرامگاه نادرشاه افشار-مشهد

آرامگاه نادرشاه افشار-مشهد


او که نامش در #تاریخ پرآوازه است و به ناپلئون شرق او را می شناسند ، امروز در گوشه ای از خاک وطنش آرام گرفته و همه چیز را به تاریخ سپرد تا ایرانیان بخوانند و بدانند پیشینه موطن خود را .

این مرد بزرگ در شهر #مشهد آرامگاهی دارد که یکی از پر بازدیدکننده ترین مکان های گردشگری ایران است . 

وارد شهر مشهد می شویم و جویای نشانی #آرامگاه نادر از اهالی . این طور که آدرس داده اند باید به سمت چهارراه شهدا یا نادری سابق برویم .

در ضلع غربی چهارراه پارکی سرسبز و بزرگ به چشم می خورد ، چیزی شبیه تندیس سیاه رنگ از لابه لای شاخ و برگ درختان دیده می شود ، به نظر تندیسی از لشگر کشی نادر است که وصفش را بسیار شنیده ایم . 

از مسیری مشخص به داخل #پارک و ورودی آرامگاه نادر می رویم . درست حدس زده بودیم ، مجسمه ای بزرگ که هنرمند قدرت و ابهت نادر را در صورتش به خوبی به تصویر درآورده و با دیدنش صدای فرمان نادر به  سربازان ایرانی برای مقابله با متجاوزین به گوش می آید .  فضای آرامگاهش نیز چون خودش بسیار متفاوت و با صلابت است .

ای کاش برایمان اینجا از نادر و سرگذشتش ، از هنرمند چیره دست مقبره اش برایمان بگوید .

نادرشاه و سرگذشت او

در اوایل قرن یازدهم هجری در شهر گز ، نادر قلی به دنیا آمد ، وی پیش از ۱۸ سالگی در یکی از یورش های ازبک خوارزم به همراه مادرش اسیر شد . بعد از فرار از اسارت به خدمت حکمران ابیورد در خراسان رفت و با تمهیداتی چند ناحیه خراسان را کنترل کرده و خود را "نادر قلی بیک " نامید .

اصفهان بعد از قتل شاه سلطان حسین توسط افغان ها ، سقوط کرد و پسر سلطان حسین در قزوین به پادشاهی رسید و نادر با توجه به نفوذ خاندان صفوی به شاه تهماسب دوم پیوسته و سردار سپاهش شد ؛ ملک محمود را شکست داده و خراسان را تصرف کرد . سپس به جنگ با افغانها پرداخت و آنها را شکست داده و وارد جنگ با دشمنان خارجی شد ؛ روس ها را ازشمال ایران راند .

بعد از معاهده صلح تهماسب شاه با عثمانی، به این بهانه وی را از سلطنت خلع و پسرش را منصوب کرد و خود نایب السلطنه شد و با عثمانی ها وارد جنگ شد و در نهایت به پادشاهی ایران رسید .

وی فرمان داد که شیعهٔ اثنی عشری را به افتخار امام جعفر صادق، به عنوان مذهب جعفری در ایران شناخته شود . در جنگ کرنال نادر هندی ها را شکست داد و دهلی را به تصرف خود درآورد .

نادر با غنائم فراوانی از هند به ایران بازگشت ؛ غنائمی که ده برابر بیشتر از بیشترین درآمد سالانه دوران صفوی بوده . این پادشاه بزرگ در اواخر عمر بسیار تندخو شده تا جایی که پسر خود را کور کرد .

در نهایت وی در یکی از جنگ های خراسان به دست سردارانش به قتل رسید .

تاریخ بنا

نادر شاه دستور داده بود آرامگاهی کوچک در بالا خیابان مشهد برایش بسازند . در سال ۱۱۴۵ هجری قمری در مجاور چهارباغ شاهی و روبروی حرم امام رضا بنایی از خشت و گل ساخته شد . در اواخر عهد قاجار ،  قوام‌السلطنه آرامگاه جدیدی برای نادر ساخت و دستور داد استخوان های او را از تهران به این مقبره بیاورند .

سال ۱۳۳۵ خورشیدی از مهندس سیحون درخواست شد تا آرامگاهی مناسب شآن و منزلت این پادشاه طراحی کند . سال بعد کار ساخت این آرامگاه شروع و در سال ۱۳۴۲ با حضور محمد رضا پهلوی به همت انجمن آثار ملی ایران در باغ نادری بازگشایی شد .

دسترسی به آرامگاه نادرشاه

آدرس: ایران. مشهد. چهارراه شهدا.

در هر منطقه مشهد ، تابلوی حرم مطهر وجود دارد ، به سمت حرم رفته و یک چهارراه بالاتر از حرم ، آرمگاه نادر و موزه نادری قرار دارد .

می توانید اتوبوس های درون شهری مشهد به سمت حرم را سوار شده و ایستگاه حرم پیاده شوید و تا مقصد ۵ دقیقه پیاده روی کنید .

زمان بازدید و هزینه

زمان بازدید هر روز از ساعت ۸ صبح الی ۱۶ عصر است و بهای بلیط وروردی ۱۰۰۰ تومان می باشد .